Sidor

onsdag 13 juni 2012

Skokloster Tempo

Kvällen bjöd på perfekta förhållanden även om det inte var lika soligt som förra året. Banan är ganska tuff, det är mycket upp och ner (precis som VSM banan) och jag kämpar ju med att vara jämn, även i uppförsbackar även om jag inte är där riktigt än.
Jag gjorde en bra start och hittade snabbt rytmen. Första backen dök upp och jag stretade på så gott som jag kunde sedan var det nerför och uppför och nerför....Vändningen gjordes på en riktig vändplats varpå så mycket fart inte gick förlorad så det var bara att "ge på't" igen på vägen tillbaka. Uppför, nerför, uppför.....sista biten in till mål kände jag att jag hade krafter kvar så med två km kvar så körde jag på allt jag hade. I mål på 39.07, snitt 34.98 och slog mig själv från förra året med 1 minut och 20 sekunder.

Då mitt diskhjul är inlämnat på rep. så körde jag på "fulhjulen" och det gick ju bra ändå. Rent psykologiskt skulle det vara så skönt att få köra ett lopp på 36 km/h i snitt innan VSM och jag hoppas att jag ska kunna få till det på Danmark-Östuna tempot. Lite flackare lopp med god chans till acceleration.

Eftersnacket var viktigt för mig då jag fick möjlighet att snacka med Alex om de sista förberedelserna inför VSM. Träningen intensifieras nu i tre veckor med en "spyhelg" inbakad där jag ska brytas ner totalt för att sedan byggas upp och vara så bra som jag kan den 6/7. Jag har fått schemat och samtidigt som det ser otroligt jobbigt ut så ser det så roligt och utmanade ut så jag längtar ännu mer till VSM nu. Jag är otroligt glad att Alex tar sig tid med mig och delar med sig av sin enkla men effektiva träningsfilosofi. Hur det än går i år strävar jag vidare nästa och och hoppas jag kan få bevara denna värdefulla kontakt.

I och med att träningen intensifierats så har tröskelintervallerna bytts ut mot 4x4:or vilka jag körde för första gången i måndags. Eftersom jag behöver träna backe så slog jag ihop 4:orna med backe. På baksidan av Hakunge finns en stigning med några flackare partier som lämpar sig väl för denna aktivitet.
Första intervallen kändes jag slö men pulsen visade 93-95% av max större delen av tiden. Garmin tappade tyvärr hela detta pass varpå jag fick gå på känslan samt det jag såg "live" på klockan.
Andra intervallen var jag mer alert, ställde mig upp när det kändes för jävligt, slängde på två extra växlar på det flackare partiet och tryckte på. Nu visade klockan 95% av max när jag tittade ner då och då
Tredje intervallen var mentalt tung. Nu började huvudet klaga men det sket jag i. Här skulle köras på! Ungefär samma känsla som tvåan och samma pulsläge.
Fjärde intervallen fick jag den bästa känslan i då jag snabbare jobbade upp pulsen över 90% och sedan krängde mig uppför, en-två växlar till och ställde mig upp. Nu visade klockan 97% av max de två sista gångerna jag tittade ner och jag minns knappt hur jag kom upp för sista backen.

Jag ska försöka utnyttja tiden lite bättre nästa gång (torsdag). Se till att pulsen jobbas upp snabbare och sedan stålsätta mig och bara "dunka" på. Kan jag få samma bra intervaller framöver som den sista i detta set så blir det riktigt bra.

Nästa vecka på torsdag så går jag på 5 veckors semester och det blir perfekt i massa aspekter men den viktigaste är ju att jag får möjlighet till mer vila. Jag är så himla trött och vissa morgnar är jag som en radarstyrd varelse som rör sig som en flipperspelsboll mellan bänkarna i köket. Tur att gången i köket är smal.....

Vad händer framöver?

- SM Tempo i Södertälje 26/6. Jag och Jonas åker ner och hejjar på bl.a Alex
- Sista tempoloppet i Smack serien, innan sommaruppehållet, 27/6 i Uppsala. Jag hoppas nå mitt delmål 36 km/h i snitt
- Jag åker till Karlstad 30/6 för att ägna mig åt något helt annat än cykel. Nämligen hälsa på min gamla dressyrhäst!!
- VSM 6/7

Nu väntar semester och förhoppningsvis soliga dagar. Jag vet ju vad jag ska göra men hoppas även hinna slappa massa samt, efter VSM, kunna unna mig gott att både äta och dricka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar