Sidor

torsdag 31 maj 2012

Lunda Tempo

Förra året när detta tempo (som går på 21 km) gick var jag sjuk och stod vid sidan av och tittade drömskt efter alla som körde. Detta är en av mina favoritbanor då jag cyklar mycket i dessa trakter och känner till dess karaktär.

Det var 12 grader när jag steg ur bilen men jag bestämde mig ändå för att köra i tempodräkt utan ben. Uppvärmningen kändes för jävlig. Ont i sittbenen (håller fortfarande på att vänja mig vid nya sadeln), flåsig och benen sved efter hundratalet meter cykling. Bestämde mig för att hålla igång tills det var dags för start och blev nog bara stående 1 minut innan det var dags för mig att komma iväg.

Kom iväg bra och fick upp farten. Sedan jag gått över till att klicka i vänsterskon vid start har allt gått mycket bättre och startmomentet känns mindre dramatiskt. Tidigt i loppet tog jag tag i andningen och fick fin kontroll över den. Ingen hyperventilering utan bara lugna, starka andetag och när detta faller på plats gör i stort sett allt annat det också. Jag blev tidigt omåkt av killen som startade bakom mig men stressade inte för det. Jag visste dessutom att 2 minuter bakom mig startade en snabb tjej men försökte bara fokusera på mitt lopp. Det kändes stundtals ganska trögt ut till vändningen då vinden tog tag i en men jag bara fokuserade på min andning, min kadens och att ha ett jämnt tryck i pedalerna.

100 meter efter vändningen mötte jag den snabba tjejen och efter ytterligare några minuter körde hon om mig. Jag fick bensin i benen av att bli passerad och lyckades höja mig ytterligare ett snäpp. Dock var jag rädd att spränga mig så jag försökte trampa lätt uppför för att sedan blåsa på nerför samt på flacken.
Jag kom i mål med en bra känsla. Jag hade gjort ett bra lopp och var nöjd. Jag hade varit medveten om hur jag måste agera hela loppet, hur jag bör fördela mina krafter, att inte stressa när jag blev omåkt samt att försöka ha en plan under loppet. Tiden blev ett kvitto på att jag är på rätt väg. 35.07 och snitt 35.88 (som är nytt pers med två hundradelar). Jag hamnade "bara" 3 minuter efter bästa dam, det brukar vara 4 minuter...Jag strävar vidare mot delmålet 36 km/h i snitt under ett lopp. Nu var jag 7 sekunder från det målet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar