Sidor

torsdag 28 juni 2012

Danmark - Östuna Tempo

I did it!!!! Min innerliga önskan att få göra ett lopp över 36 km/h innan VSM gjorde jag till verklighet i går på SMACK Tempot i Uppsala. Detta var mitt genrep innan VSM och nu kan jag åka upp till Härnösand med ett bättre självförtroende och känslan av att "det finns där".

Danmark - Östuna banan är ett tempo på 25.6 km och, enligt mig, relativt flack bana. Visst, det går lite upp och ner men inget "allvarligt". Trots ganska svarta moln i trakten så var det uppehåll under tävlingen men vinden var lite skum. Det blåste liksom överallt. Inte mycket, men tillräckligt för att det skulle "höras väl" i tempohjälmen.
Jag fick en ganska dålig start. Fipplade med klockan (som jag glömt att reseta) samt hamnade tidigt i en dålig andningsrytm. Nåväl, jag sansade mig och hittade temporytmen efter en stund och lät benen mata på i föreskriven kadens (för mig 86-88 rpm). Vid vändningen såg jag att jag låg precis enligt tid. Jag hade föresatt att jag ville komma in på en tid under 42.40, vilket skulle ge ett snitt på exakt 36 km/h. Benen kändes bra efter vändningen och jag tryckte på lite till men bara så pass att jag inte skulle "sina". Nu jagade jag tiden och bara matade på. Sista biten går över ett öppet fält och är en "mental" raka. Jag bara borrade ner mig och drev på. Inga negativa tankar, bara ett stort DRIV. Kör, kör kör!!

I mål konstaterade jag att jag klarat tiden med nästan en hel minut. Officiell tid var 40.53 men jag tror SMACK glömt en minut för det ska vara 41.53 ( i varje fall enligt min klocka) och ett nytt personlig snitt-rekord på 36.67!! Jag var otroligt glad för många saker. Jag hade disponerat mitt lopp väl och haft en "plan" som höll, mina ben kändes riktigt bra, jag kunde fokusera på mitt lopp bättre än någonsin, jag hade bensin kvar till finishen samt att allt detta resulterade i mitt livs bästa lopp hittills! Det här är ju mitt första år som cyklist och jag har utvecklats jättebra och ser kanske nästa år mer som "mitt" år. Jag har ju fortfarande så mycket kvar att lära mig och detaljer att fila på! Hoppas nu att kurvan fortsätter uppåt inför VSM och att jag får till ett lika fint lopp där.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar