Sidor

tisdag 1 maj 2012

Tävlingshelg

I helgen deltog jag i mina två första, riktiga cykeltävlingar! Vi börjar med SMACK Tempot som gick på lördagen.

Banan har jag kört tidigare så jag visste att den inte bjöd på några större backar eller andra överraskningar. Det blåste dock ganska mycket vilket gjorde resan tillbaka efter vändningen ganska intressant. Jag försökte göra ett sådant jämnt lopp som jag kunde och första 15 km var ganska lätta (medvind) men när det var 9 km kvar gick man in i motvindsväggen. Jag krigade på så gott jag kunde men tappade nog ganska mycket fart och kom i mål på 52.42 (34.1 i snitt) och resultatmässigt blev det 4/4 och dryga 40 sekunder upp till trean. Helt OK resultat med tanke på omständigheterna, premiären samt de fakto att jag fortfarande inte är tillräckligt stark/uthållig att mäta mig med de bättre.
En senare utsago hade jag fått en chokladkaka för min 4:e plats om jag stannat kvar på prisutdelningen, vilket var en fin gest av SMACK. Jonas och jag åkte dock hem efter fikat då vi hade gjort "vårt". Vann D40 gjorde Lena Bernström från Hofvet på dryga 49 minuter. 

På söndagen åkte vi till Wira Bruk där Hofvet Tempot gick av stapeln. Mindre vind än på lördagen men denna bana var lite mer krävande med speciellt en backe i åtanke. Fick gå ner på lilla klingan och veva på utav satan men då går det ju inte så fort.
I D40 var vi bara tre startande. Jag och två starka damer från Hofvet (Susanne Berner och Lena Bernström) med mig i mitten av startlistan. Jag kom iväg bra i starten och hade ganska bra rytm fram till Backen, där jag helt kom ur fas. Precis efter backen blev jag ikappkörd av Lena och jag försökte hålla min "plan" trots att jag rycktes med av hennes tempo.  Fram till vändningen sedan gick det hysat för att få lite medvind precis efter vändningen. Härligt och välbehövligt! Lena försvann mer och mer men jag försökte att inte tänka på det utan hålla planen, göra ett jämnt lopp och hålla in till mål. Jag stumnade dock lite i backarna på vägen tillbaka och kom i mål på 53.32 (33.6 i snitt), dryga 4 minuter efter Susanne men "bara" 3.20 efter Lena (på lördagen var jag 3.40 efter Lena). En ny detalj för mig är att 1:an, 2:an och 3:an alltid hamnar på pallen inom cykling vilket ledde till att jag fick "brons-medaljen" trots min 3/3 placering. Jättetrevligt men det skulle förstås vara roligare att komma på pallen och veta att jag krigat mig in där, inte bara för att jag "hamnade" där. Nåja, detta är ju bara början. Jag vet ju vad mitt mål är och alla dessa tävlingar fram till målet är ju bara delmål.

Vad lärde jag mig i helgen då?

- Jag måste planera mina toabesök. Det går inte att ha bråttom på toa och ha tempodräkt på sig.
- Det är inte värt att tro att jag kommer vänja mig vid temposadeln som envist kämpar för att kastrera mig. Ny sadel är inhandlad och jag är 1800 spänn fattigare
- Att inte bli stressad av att jag just nu ligger 4 minuter efter täten. Var sak har sin tid och min tid kommer.
- Vikten av att hålla sin plan och rytm under loppet.
- Att vi behöver köpa en "uppvärmningstrainer" att ha vid bilen istf. att planlöst värma upp på anvisade vägstycken.

Närmast väntar SMACK Serien på onsdag, denna gång i Brottby. Ett lopp på drygt 20 km och härlig väg. Sedan kommer Örebro tvådagars 12-13 maj då Jonas och jag kommer att bo på Scandic Örebro Väst mellan dagarna. Jag vet inte så mycket om de loppen men jag har kört Triathlon uppe vid Ånnaboda tidigare och den backen var ju minst sagt intressant.......


Innan start Hofvet Tempot



Prisutdelning Hofvet Tempot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar