Sidor

torsdag 3 maj 2012

Brottby Tempo

Kvällen var underbar. Lätt vind, solsken och skön temperatur. Premiär för bara ben i 20 härliga kilometer!

Startfältet var knappt 70 personer, vilket förvånade mig då förutsättningarna var perfekta. Många kanske tycker att världsmetropolen Brottby ligger avigt till? Nåja...

Under uppvärmningen kändes det lite för tungt och jag konstaterade att det var dåligt med luft i bakhjulet varpå jag cyklade tillbaka till parkeringen och såg till att få i mer luft (tack till Kalle Zander). Nu stred jag fram lite bättre och benen vaknade till liv.

Brottbybanan är välbekant för mig. Jag känner till kuperingen så det var extra lätt att lägga upp loppet. Visst, första kilometern kändes ju för jävla dålig (som vanligt) men jag visste att det snart skulle bli mer "uthärdligt". Fokus, som alltid, var att göra ett jämnt lopp och inte ryckas med av de som passerade. Försökte även köra i "min tunnel" och inte slösa energi på att titta på andra tävlande som jag brukar. Det är mitt lopp, min disponering av loppet som gäller! Jag tyckte att jag hade bra närvaro, bra flyt och kom i mål på 33.27. Jag hade ett snitt på 35.86 vilket är ett personligt rekord over all! Jag hade ju känt att det gått bra eftersom jag fått i hop fler element än i helgens tävlingar men man vet ju sällan hur mycket ens insats är värd.

Extra glad blev jag under kvällen då jag fick mitt träningsupplägg av Alex via mail. Äntligen får jag något konkret att träna utifrån! Hittills har jag ju famlat lite i mörkret när det gäller träning. Plankat lite av Jonas upplägg som han fått av sin gamla coach Andreas Linden men det har varit svårt att applicera det på mig.
Upplägget består av att fokusera på tröskelintervaller några veckor nu för att sedan gå över till mer "hardcore" intervaller. Skulle tro att det är c:a 10 timmars träning i veckan men den träning som är, ÄR TRÄNING! Alex's motto är "kort och hårt" och det kommer att bli mycket intressant att utföra den här träningen och se vad den ger mig.

En "Adamo Time Trial" sadel är just nu på väg till Vallentuna! Fantastiskt då även loppet igår var en ren pina och jag fick ideligen sitta om för att hitta en sådan smärtfri position som möjligt. Så jävla irriterande! Mycket slösenergi där vill jag lova.....Kanske därför jag grinar så illa på bilden?


Foto: Niklas Källström



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar