Sidor

torsdag 13 juni 2013

Linjelopp med mersmak

I tisdags var jag i väg på ett häftigt event. Damer runt hela Sverige (kanske över hela Jorden) var inbjudna på tävlingsträning i Linje. Ett event skapat av min klubb CK08 och initierat av Martin Ingelgård, självaste "Le Directeur Sportif" av CK08 damelit.

Lite drygt 19:00 på tisdagen gick starten. Jag tror vi var 11 damer till start och när motorcykeln släppte oss så gick det fort. Så fort att jag tappade rullen uppför första backen och 5 damer försvann så småningom. Jag och Matilda I. hamnade nu lite i ingenmansland och där låg vi och körde ett tag växelvis innan 4 damer kom i kapp och nu var vi 6 st som skulle ligga och "taktika" ända till slutdelen av banan.

Jag känner ju banan väl så jag visste att det kom ett backparti där det är klokt att ha lite stål i benen för att ta sig jämnt upp och över. Därav "rävade" jag lite och lät de andra dra och jag låg och bidade min tid. Jag kände mig riktigt stark uppför och hade inga problem med att hänga på vid småryck och dylikt.
När det började dra ihop sig så var vi fortfarande tighta och jag visste ung. var jag ville börja gå. Det var ju förstås alldeles för tidigt men jag fick en lucka som jag höll in i mål (läs: tunnelseende och nära dödenupplevelse) och rullade in som 6:a. Men FAN vad kul det var!!

Vi var en brokig skara av damer: elitjtjejer, en Subxx:are som kört från Örebro (respekt!), någon utan klubbtillhörighet, några veteraner och en MTB tjej. Vi var alla överens om att detta givit oss alla något "stort", något att bygga vidare på. Hoppas fler damer, tjejer, kvinnor, ladies, "käringar" dyker upp nästa gång, som enligt uppgift blir någon gång i början på juli. ALLA kan verkligen köra! Dessutom blir det garanterat trevligt snack efteråt där det bjöds på fika. För ynka 20:- kan man få ta del av något stort.

Själv fick jag ju nu blodad tand att börja köra Linje i veterancupen nästa år. Med mer träning och rutin kan nog detta passa mig perfekt.




Summering och Note to Self:
Det går fort vid start och jag har inte den explosiviteten ännu. Därav måste jag öva mer specifikt på igångdrag och förmågan att orka vara av/på.
Börja inte gå på upplopp för tidigt. Det höll denna gång men det var tusan inte långt borta att jag brände det.

Innan start. Jag hukar bakom CK08 tjejen längst fram till höger.

Igår var jag och Jonas ute och körde ståendes backintervaller och det är ju plågsamt vilken dålig teknik jag har uppför. Jag körde 6 st. 2 minuters intervaller med 2 minuters rullvila och försökte mest testa mig fram hur jag skulle forcera backen på bästa sätt utan att bonka efter 200 meter.....Nja, jag får nog tillskriva denna träning som en "beta"version av det som komma skall. Något som gjorde mig glad var att huvudet var starkt i varje fall, något som blir bättre nu för varje gång jag cyklar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar