Sidor

söndag 4 november 2012

Tuff helg till ända


Träning på recept?

Sitter här i soffan, totalt nöjd med mig själv. Det är söndagskväll och det har varit en tuff helg med mycket träning.

På fredagen jobbade jag hemma och efter att ha stängt hemmakontoret efter lunch så drog jag ut på Crossen. Hade bestämt mig för att cykla blandat grus och asfalt men när jag körde på grusvägen (som normalt är ganska tuff), som nu var nysläpad, så önskade jag att jag hade valt asfaltsvarianten. Jovars, det är bra träning att köra på nysläpad väg men fy fan vad tungt det gick. Var helt slut när jag tillslut kom ut på asfaltsvägen. Nu var det "bara" att rulla asfalt för hela slanten men jag låg lite på minus så jag var rätt nöjd med 1,5 timmes tur. Jag tror dessutom att jag hade klätt mig lite för varmt så det var skönt att få av sig ALLT blött och skitigt när jag kom hem och ge till maken, som påpassligt skulle till tvättstugan :-)
Sedan blev det två timmars styrka för överkroppen nere på Gym och Sim. Jag körde riktigt hårt och det kändes mycket bra. Jag kände mig såå nöjd när det var dags att ta fredagskväll och nöjt hoppade jag i säng vid 10-tiden.

På lördagen var jag gräsänka då Jonas jobbade så jag "gav på't" igen. Bäst att passa på när det finns gott om tid! Idag stod det 60 minuters cykelintervall på schemat samt 30 minuters påföljande löpning i olika hastigheter. Trots sura ben från fredagen så kändes det riktigt bra. Jag kände mig stark både på cykeln och i löpningen men min högerfot brände lite efter löppasset. Jag strävar vidare efter den perfekta känslan iförd rätt skor, rätt strumpor men kanske fel sula? Min fot är lite fuckad sedan jag bröt något ben i den för 4 år sedan. Kanske jag behöver en specialsula?
Senare på kvällen var jag och Jonas och tände ljus för min pappa, Jonas pappa samt Jonas syster. Det var så fint och stämningsfullt i minneslunden och på hela kyrkogården. Vi stod där en stund och mindes och tittade på alla fina ljus....

Idag, söndag, var det dags igen! Först en tur på Crossen, mest för att trampa ur benen sedan gårdagen. Tyvärr är jag ju lite novis på detta med CX varpå jag inte riktigt har koll på att det är en sak att "rulla" 5 mil på landsvägshojen och en helt annan sak på Crossen. Haha...jag kanske lär mig av mina misstag någon gång? Även idag hade jag klätt mig för varmt så jag var sjöblöt när jag kom hem och började frysa direkt när jag stod still. In i duschen och tina upp!

På eftermiddagen åkte jag och Jonas och hälsade på min mamma, som ligger på Akademiska i Uppsala sedan en tid tillbaka. Det är alltid så skönt att se henne någorlunda pigg. Det ger oss hopp att hon finns med oss ett tag till. Vi pendlar lite mellan hopp och förtvivlan men mamma är en seg gumma som kämpar på.
På kvällen var det då dags för helgens två sista pass: Löpning samt styrketräning. Eftersom det redan varit en ganska tuff helg var det med lite missmod som jag tog mig an löpningen. Skulle jag orka? Värmde upp 2,5 km i olika hastigheter och sedan skulle jag springa 3 km så fort jag bara orkade. Eftersom jag fortfarande är ganska svag i löpningen så var jag nog mest nöjd över att jag klämde i hela vägen in i mål utan att "hjärnspöka" alltför mycket. Annars så lämnar nog själva tiden lite att önska men vad tusan, det finns tid att utveckla detta så jag deppar inte.
Styrketräningen kändes bra men jag hade ganska mycket träningsvärk sedan passet i fredags så det gjorde lite "ont-skönt" att genomföra övningarna.

Nu sitter jag, som sagt, i soffan. Nöjd. Trött. Lugn. I did it!!!! Nu är det simning på schemat i morgon men sedan ska jag helvila på tisdag och gå och se James Bond.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar