Sidor

söndag 5 augusti 2012

Nordiska Mästerskapen i Tempo - Rapport

Då kan jag lägga mitt andra mästerskap bakom mig, denna gång de Nordiska som i år gått i Sverige, Järvsö.
Jag körde Tempot som gick i går och för att summera dagen så var det bra tempoväder, tuff bana men en otroligt rolig upplevelse!
Mina förberedelser dagen innan loppet var dock långt ifrån optimala. Det är en lång historia men jag lärde mig att man måste verifiera tider och utlämningsställen samt vara ute i god tid om man inte vill provköra banan i mörker och kraftig dimma. "Cirkus Wiklund" var ute och körde banan med bil vid 23-tiden på fredagen...Inte optimalt, som sagt, men jag fick i varjefall en hygglig bild av sträckningen.

På lördagen hittade vi en bra plats under tak (det hade varit lite regn) och hämtade nummerlappen. Varje deltagande cyklist fick ett litet multiverktyg att ha med sig på turer, av arrangören, och det tycker jag var en trevlig gest. Oväntat men trevligt.
Uppvärmningen kändes bra. Jag tog det lugnt och och lät benen rulla på. Några pulstoppar lades in och svetten rann. Innan start rullade jag dessutom fram och tillbaka på en väg så benen var igång hela tiden.
Starten började med en härlig nedförskörning och för mig är det optimalt då jag snabbt i mina lopp alltid hamnar på rött och sedan stannar där loppet ut. Nu fick kropp och hjärta i varjefall en liten större chans att fasa in sig innan "rött".
Jag tycker att banan var lika tuff som på SM. Kanske har jag fel men dagens känsla var så i varjefall. Min andning funkade jättefint, benen kändes bra men vid varje backe minskar min fart för mycket för att vara konkurrenskraftig. Vissa partier körde jag riktigt bra i men på det hela så tappar jag för mycket fart uppför (och kanske nerför?) Jag blev omåkt efter 7 km av en norska, vid 20 km av Hermansson och runt 25 km av Bernström. Inga av dessa omåkningar störde mig dock utan jag försökte göra mitt eget lopp och bara tugga på så gott jag kunde.
Sista biten av banan bestod av två längre rakor som blev mentalt jobbiga samtidigt som de var fysiskt jobbiga. Här tappade jag nog mest tid men jag kunde inte göra mer än trampa. Jag kom i mål på 50:20 och hamnade lite som väntat sist i klassen. Det var bara en DNF (finskan) bakom mig i listan :-) Lite besviken är jag allt trots att jag bara skulle "se och lära" på denna tävling. Aldrig kul att inte nå sina tidsmål och nu torskade jag med dryga 20 sekunder. Nåja, bara att gå vidare och satsa framåt.

Nu väntar sista tävlingarna av Veterancupen, SMACK Serien samt Svealandsmästerskapen. Det blir mycket backträning samt snabbhetsträning också. Det vore kul att få köra ett lopp på 37 km/h i snitt innan säsongen är över.

Stolt svensk
Glad efter målgång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar